NA ZAČÁTEK PÁR ZÁKLADNÍCH INFORMACÍ

Napsal Agent Cooper (») v neděli 25. 4. 2010 v kategorii Základní informace: konzultace/termíny operací, přečteno: 4641×
mix/informace-ikona.jpg







1) CO JE CO

Ortodontickou léčbou se rozumí srovnání zubů pomocí rovnátek. Přesto, že můžete mít dokonalé rovné zuby a „jenom“ špatně posunutou čelist, tak vám ortodontista musí fixní rovnátka na obě čelisti nasadit, protože je to potřeba k operaci.


Ortognátní operací
se rozumí posun horní, dolní nebo obou čelistí současně (závisí to na typu vady jakou daná osoba má).

 

2) KDO A KDE OPERUJE

Byla jsme operována na stomatologické klinice ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze.
Operuje buďto Mudr. René Foltán nebo Mudr. Gabriela Pavlíková. Ve VFN se setkáte ještě s Mudr. Jiřinou Hoffmannovou, u ní jsem byla na určení plánu operace a také u mé operace asistovala.

Rovnání mých zubů měla v péči Mudr. Martina Řeřichová, velmi milá a přátelská ortodontistka. Co víc, všichni jsou to skutečně odborníci na úrovni, kteří mají odoperováno neskutečné množství pacientů a mají výborné výsledky.


Více o nich a jejich práci na webu Identity group a.s.

Lze tam dohledat obecné info o ortognátní chirurgii.

Dále „Informace a instrukce pro pacienty před úpravou špatného postavení čelistí – ortognátní chirurgií“.

Jsou tam i modelové 3D ukázky (videa) samotných posunů čelistí – upozorňuji, že se sice jedná jen o modelová videa, ale nemusí být každému příjemné je okukovat.

Fotky pacientů „před a po“ operaci: předkus a vada skusu.


3) KONZULTACE

Celý proces může probíhat buďto tak, že již rovnátka nosíte a tak vás ortodontista přepošle na konzultaci k Mudr. Foltánovi/Mudr. Pavlíkové buďto na jejich soukromou kliniku (Identity group a.s.) nebo do VFN v Praze.

Když rovnátka ještě nenosíte a nevíte která bije, tak se na konzultaci objednejte rovnou a oni vám tam všechno vysvětlí resp. jakou čelist budou posouvat, jak probíhá operace apod.
Také vám nabídnou možnost udělat si modelaci vašeho obličeje resp. profily obličeje po ortognátní operaci. Asi to není tak docela marná věc, hlavně pro ty, kterým se budou posouvat obě čelisti, protože je to velká změna v obličeji, nicméně počítejte s tím, že to výjde cca na 4 tisíce.

 

4) TERMÍNY OPERACÍ

Bohužel v roce 2008 vyhořela část stomatologické kliniky VFN a tak se čekací lhůty na operace natáhly zhruba na 1 rok. Pacienti, kteří se objednávali až po mně tj. v květnu 2009 nebo později, měli čekačku už na 2 roky. Takže je třeba na to myslet a objednat se na operaci s předstihem! Přibližné datum, kdy je možné jít na operaci tj. kdy budete mít srovnané zuby, vám sdělí ortodontista, který určuje plán ortodont. léčby.

Pokud nechcete na operaci čekat, můžete se objednat na soukromou kliniku (Identity group a.s.), ale pak tento výkon není hrazen zdravotní pojišťovnou.

Mě operovali ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze a v roce 2010 byla operace stále hrazená  zdravotní pojišťovnou. Jediné co jsem musela zaplatit byl jakýsi „model“ či „forma“ (přesný termín si už nepamatuju) potřebný k samotnému posunu čelisti při operaci a taky pobyt v nemocnici (více v bloku IV. Ceny).

 

 

 

 

 

 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Číslo z IP 77.48.51.*** | 3.5.2010 21:25
Mám na tebe dotaz: měla jsi pro operaci zdravotní důvod?
Já jsem totiž nyní v takové situaci, že se nemůžu rozhodnout. Mám spodní čelist zasunutou (podle mě) docela dost dozadu a dost se se svým profilem trápím (vyhýbám se co to jde, aby mě někdo viděl z boku, čemuž bohužel všeobecně zabránit nejde). Rád bych tedy na operaci šel, ale mám k tomu důvod "jen" estetický, zdravotní problémy (např. bolesti nebo problémy s kousáním) nemám  (zvláštní, že?), takže mě můj stomatolog od operace zrazuje, líčí mně ji v nejhorších barvách a doporučuje spíš psychologa či bradku (což nechci, protože bych na svou bradu jen víc upozornil). Jsem objednaný na konzultaci ke stomatochirurgovi, ale nevím, co mi řekne, když nemám zdravotní problémy, ale jde mi čistě o vzhled. A taky nevím, jestli opravdu má za těchto okolností smysl riskovat operaci. Změnu vzhledu bych chtěl, ale váhám čím dál víc. Co si o tom myslíš?
Agent Cooper | 4.5.2010 00:47
Hmmm, tak už tady nad tím dumám nějakou chvíli a nevím, za jaký konec se toho chytit,  tohle rozhodování je fakt sekec mazec smile ... takže to popíšu tak nějak spontánně, snad ti to k něčemu bude...
Zdravotní problém jsem v tom smyslu „bolesti a potíže při kousání“ v podstatě neměla,  což je taky dost zvláštní, vzhledem k tomu, že jsem měla horní čelist o 0,5 mm posunout dozadu za spodními zuby (takže propadlý horní ret a profil mírně řečeno špatný). Sem tam jsem si u jídla možná přikousla jazyk, ale tohle rozhodně nebyl důvod, proč jsem na operaci šla, nebo o ní začala jen uvažovat. Je fakt, že při konzultaci mi řekli, že se to může časem změnit a problémy bych mít mohla, přesto jsme tam rozebírali i estetiku- jak to rysy v obličeji v oblasti kolem horního rtu zjemní apod.
Takže když budu upřímná, tak mě osobně víc trápila estetická stránka, štvalo mě to a chtěla jsem to mít správně tj. přední zuby vepředu, tím pádem srovnaný profil (žádný propadlý ret, normální úsměv). To bylo to, co jsem od operace očekávala a na co jsem se nejvíc tešila, to je to o čem se v souvislosti s operací  taky hodně mluví a je to taky to, čeho si hned každý všimne - té změny v profilu, v úsměvu.

Netroufám si hodnotit (ono to takhle po netu ani nejde) nakolik máš tu spodní čelist vzadu oproti „normálnímu stavu“ resp. tomu jak by to být asi mělo, aby proporce obličeje byly ok. Nicméně na fotkách to asi vidíš, žejo, takže tak bezvýznamné to asi nebude.
Nevím proč tě tvůj stomatolog tahle zrazuje (asi to vnímá jako zbytečný zákrok, když ti to fyzicky nevadí), ale jeho doporučení mi připomínají reakce některých lidí na to, proč na tu operaci vůbec jdu: „že je zbytečná, že vypadám hezky, že každý nějak vypadá a co blbnu“. No nakonec mě podpořil přítel, věděl, že mě to trápí, já sama jsem to vnímala trochu jako hendicap. 

Obecně bych to celé zhodnotila tak, že důvody k operaci mohou být různé, nepodceňovala bych ten estetický důvod, psychika je taky zdraví, proč se celý život deptat něčím, co se dá spravit. Samozřejmě, že operace je pořád operace, tady není co zlehčovat, je dobré mít reference nebo přímo doporučení od pacienta na konkrétního doktora, ono pak člověk má nějakou vstupní důvěru a to je hodně důležité ... téměř jistota, že to nezmrví a dopadne to dobře (a pak se dovíš, že pro ně je to rutina, ale tak pacient má právo to prožívat!smile).
No a k operaci jsem se odhodlala potom, co na stejném zákroku byla moje kamarádka, od ní jsem dostala první infa i podporu, abych neváhala a šla do toho. Kdyby ne ona, tak se asi nerozhoupu, nebyla jsem si jistá, bála jsem se samotné operace, rekonvalescence, ale hlavně informace mi chyběly, takže je dobře, že jdeš na konzultaci ... prostě to tam na něj na férovku vybal, uvidíš co ti řekne.

Uff pardonec za román smile ... klidně se ptej, jestli máš ještě něco v záloze smile
číslo z IP 77.48.51.*** | 4.5.2010 22:31
Díky za povzbudivá slova, jsem rád, že je taky někdo, pro koho byla hlavním důvodem k operaci hlediska estetická, a že tedy nebudu u lékařů působit za exota. Tedy až na toho mého zubaře, který by osobně do toho nikdy nešel. Mluvil také o rizicích nezdaru operace a jakýchsi možných trvalých následcích, čímž mě trochu vyděsil.
Pokud jde o ten můj vzhled, řekl bych, že přibližně odpovídá situaci vlevo na fotce http://www.drchoucair.com/neck_files/necklift4-lateral.jpg, ale moje brada je ještě o něco méně výrazná. Nerad se fotím a když už k tomu dojde a ty fotky pak vidím, jsem vždy zaskočen tím, jak nehezky na nich vypadám ve srovnání s ostatními. Na jedné fotce, pořizované v příšeří a z relativního odstupu několika metrů dokonce vypadám, jako bych ani dolní čelist neměl. Je to fakt docela problém, protože mě to omezuje v mých aktivitách, protože odmítám účast na většině společenských akcí, protože bych se musel ukazovat. Bohužel mě zrovna živí práce s lidmi, takže se ukazovat musím. Nemysli si zase, že na svůj vzhled myslím, kudy chodím, přece jen v denních starostech mně na to nepřijdou myšlenky, ale když už přijdou, nejsou veselé. Když se dostanu do kontaktu s někým s výraznou spodní čelistí, nejraději bych se někam ztratil, cítím se při tom trapně. Protože součástí mé práce je mluvení (hodně mluvení), chci se ještě zeptat, na jak dlouho by mě operace vyřadila z normálního fungování.
Díky za trpělivost.
Agent Cooper | 5.5.2010 14:02
Myslím, že nás s tímto estetickým důvodem bude daleko víc … a když máš bradu zasunutou zhruba jak ten týpek na obrázku, tak se dá předpokládat, že nemůžeš mít skus, tak jak by měl být, ale zas to asi není tak zlé, aby ti to vadilo v běžném fungování … z toho vyplývá, že přesto, že důvod je hlavně estetický, skus zubů se při operaci spraví taky …takové 2v1 smile. Ale tohle všechno kolem toho by ti měli říct na konzultaci.
Rizika nezdaru operace tam samozřejmě jsou, jako u každé operace… ale jak nám říkala sestřička, jsou to rizika, na které tě upozornit musí, ale pravděpodobnost, že se to stane je fakt malá. Krom toho budeš muset jít na předoperační vyšetření tj. musíš být zdravý, aby se rizika ze samotné operace minimalizovala.
Trvalé následky, no, jako přechodný následek je necitlivost oblastí v níž se operovalo. Takže já s horní čelistí jsem necítila horní patro a 1,5 měsíce po operaci to začíná mírně přicházet k sobě, dásně z přední strany na horní čelisti zatím necitím vůbec. Mohlo se ovšem stát, že bych necítila třeba horní ret. U spodní čelisti nemusíš cítit bradu a spodní ret. Tohle se nespraví ze dne na den, ale může to trvat týdny až měsíce a tuhle informaci potvrzuju, přichází to k sobě, ale jde to pomalu. Je to prostě tak a souvisí to s trojklanným nervem (zodpovědný za citlivost obličeje), který se při operaci naruší a chvíli mu trvá než se dostane do normálu. Abych se do toho nezamotala, operace se povedla bez komplikací, považuju ji (a doktoři taky) za úspěšnou a nelituju ani trochu!
Jako protipól k těmto následkům stojí fakt, že na ortognátní operace tady máme mudr. kapacity, které už takových operací udělalí xyz a jsou na to prostě dobří. Možná i jinde v republice jsou kvalitní operatéři na tento zákrok, ale mám zkušenost s těma ze všeobecné fakultní nemocnice, takže když se budem bavit konkrétně, doporučuji je. A to není propagace, ale prostě jim věřím, prolezla jsem kvůli tomu pár diskusí a prostě tam figurují vždycky jako nejlepší a to nepočítám kamarádku, tedy takový živý důkaz jejich schopností, já jsem druhý exponát smile.
Ještě mám jedno info, jak se tyto operace dělaly kdysi (v motolské nemocnici), tehdy pacienti chodili rovnou na operaci aniž by předtím nosili fixní rovnátka a srovnali si tak zubní oblouky, tyto operace potom končily nezdarem. Teďkom je ta příprava pečlivá, mimo jiné i tímto se rizika stlačily na minimum a v podstatě jsou to rutinní operace (zní to strašně, ale je to tak).
S těmi fotografiemi jako bys mi to vytrhl z mysli, měla jsem to stejně … to rozepisovat nemá smysl. Ti jenom řeknu tolik, že mě přítel řekl něco v tom smyslu, ať na tu operaci jdu, ať už potom můžu v klidu žít a netrápit se tím … protože je to přesně jak píšeš, člověk na to nemyslí kudy chodí, ale když na to příjde, je to jak koule u nohy.
Vzhledem k tvé práci tě to z normálního fungování vyřadí na 6 týdnu, je to doba, kdy si čelisti fixuješ pomocí gumiček k sobě a přestože mluvit můžeš, jde to v pohodě, tak to zní a působí divně (hlavně na lidi, co o tom nic neví tj. na cizí). Prostě mluvíš, ale přes zuby.
Pak už si gumkuješ pusu jenom na noc (cca 14 dní). Já jsem šla do práce přesně po 6 týdnech a jsem v pohodě. Co se týká samotných 6 týdnů, tak cca 2 týdny jsou s tím mluvením trošku slabší, ale od toho 3 týdne to šlo, jenom jsem neměla tendence se vybavovat třeba v obchodě s prodavačkou apod. Lidi jsou různí, někteří si toho ani nevšimnou a někteří koukají divně, prostě je ty gumičky a zastřený způsob mluvy může překvapit. Vyloženě negativní reakce to samozřejmě nebyly, ale osobně nejsem zvyklá na také to podivné pokukování od cizích lidí (takovým způsobem asi nikdo nerad poutá pozornost).
Nevím, takhle v osobním volnu ti to může být jedno, v práci nevím no, jestli je to kontakt s klientama, neriskovala bych to a zůstala raději 6 týdnů na nemocenské.
To byl jeden z důvodů proč jsem do práce nešla dřív, ale ten hlavní je to mixování jídla, fakt nevím jak bych to v práci dělala. Mixování tady nepřipadá v úvahu a nošení 5 krabiček z domu s namixovaným jídlem, no to fakt ne … člověk má právo na klidnou rekonvalescenci.
A zas je z toho referát, ajaj … ještě, že je to pro dobro věci smile
číslo z IP 77.48.51.*** | 6.5.2010 20:42
S tímto půjdu na konzultaci o něco klidněji. Uvidím, co se dozvím na ní.
Agent Cooper | 7.5.2010 13:44
Tak tak, tam by ti toho měli říct podstatně víc, když budeš mít chuť se podělit o výsledky konzultace, třeba jen o obecné informace, tak to sem klidně hoď  smile ...
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 29.6.2010 21:55
Sáhodlouhé čekací lhůty konečně uplynuly, takže jsem včera byl na vyšetření. Doktor mě prohlédl, něco obecně mi řekl o operaci (nic, co bych už nevěděl smile) a především o tom, že musí předcházet ortodontická léčba. Kromě toho, že mám spodní čelist posunutou dozadu, ji mám prý zároveň úzkou, takže budu muset dostat fixní rovnátka ("aparátky"). Jenom teda nevím, jak by mi v tom měla ta rovnátka pomoct, protože můj zubař mi řekl, že v mém věku už se čelist rozšířit nedá. Dostal jsem taky kontakt na jednu ortodoncii, kde berou dospělé a s níž klinika spolupracuje, takže se jde na další fázi. Jen mě tak úplně netěší, že jsem se dozvěděl, že ta rovnátka jsou na dva až dva a půl roku smile Škoda, že jsem nezačal dřív.
Agent Cooper | 1.7.2010 10:16
Ahoj, ano ortodontická léčba tomu zpravidla předchází, ikdyby jsi měl zuby ok a stačilo by jen posunout čelisti, tak bys rovnátka musel mít. Před operací se na fixní rovnátka umísťují takové háčky, na které se po operaci nasazují gumičky a tím se vlastně zgumkují čelisti k sobě, aby poloha čelistí vůči sobě byla stabilizovaná a srostlo se to tak, jak má (ale to asi všechno už víš smile).
No mě je 26 a kromě rovnání zubů jsem taky potřebovala mírně rozšířit čelist a nosila jsem teda ještě hyrax (ten byl umístěn na rovnátcích, ten drátek kopíroval horní patro), asi to pomohlo, tak zbytečně by mi ho snad nedávali, takže to asi smysl má. Uvidíš co ti řeknou na ortodoncii, měli by ti stanovit plán léčby resp. co a jak budou rovnat a přibližnou délku léčby. U mě to byl 1 rok, samozřejmě záleží na vadě (a zubech), ale počkej si, co ti řeknou tam, možná to nakonec nebude 2,5 roku. Hlavně si podle toho, jak dlouho bude trvat než ti to srovná, objednej hnedka termín na operaci … teďkom tam jsou až 2 leté čekačky, takže nakonec možná budeš nosit rovnátka třeba jen 1 rok, ale další ještě budeš muset čekat na operaci. Tím tě nechci stresovat, jenom zkus se o ty termíny raději zajímat hned od začátku, kdy začneš s ortodontickou léčbou, abys to měl pevně stanovené, prostě všechno domluvené, člověk je pak víc v klidu … a netrap se tím, žes nezačal dřív, já jsem teda z toho taky měla na začátku nervy (něco na způsob: "že já blbá jsem to neřešilá dřív"smile), ale pak ten rok uběhl jak voda a 2 roky nakonec taky nejsou dlouhá doba. Na rovnátka si zvykneš a celý rok v kuse se nad tím přemýšlet nedá, to spolehlivě převálcují každodenní „starosti“ a pak se ani nenaděješ, rok bude fuč a termín operace už za měsíc … smile ... kdyžtak písni pak, co ti řekli na ortodoncii, hodně štěstí, držím palce papa
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 19.7.2010 10:51
Tak zatím čekám, termín u ortodontistky mám až v polovině srpna smile To je strašné, jak jsou ti lékaři zaneprázdnění. A to jsem si původně myslel, že do konce prázdnin bych mohl už rovnátka mít. Po první návštěvě mi je sotva dá, že? Co všechno u toho ortodontisty budu muset podstoupit (a kolik návštěv?), než dostanu ta rovnátka? Zatím nemám žádné rentgeny, modely a podobně. Asi se to povleče déle, než jsem si myslel, co? smile
Agent Cooper | 21.7.2010 10:22
Jo ze začátku je to trošku flustrující, člověk se rozhodne, že do toho jde a pak zjistí, že musí čekat na volné termíny … ale jak ti nasadí rovnátka, pak už to půjde kontrola za kontrolou a bude to utíkat …

Polovina srpna to je dobrý termín, počátkém září bys rovnátka mohl mít. U mě to probíhalo tak: na 1. kontrole ortodontistka zkoukla zuby, vzala otisky (na modely), udělala rentgeny a určila přibližný plán léčby resp. mi řekla, že na dolní čelist mi nasadí rovnátka později (cca 3 měsíce po zahájení léčby na horní čelisti) a to z toho důvodu, že spodní zuby nejsou tak pokřivené … dále, že budu nosit hyrax na rozšíření horního patra a že délka léčby bude trvat cca 1 rok a že se mám objednat na operaci zhruba za tuto dobu (řekla mi, že ideálně by to bylo koncem února 2010, nakonec jsem měla termín v polovině března 2010, 1. kontrola u ortodontistky proběhla v únoru 2009). Dále jsme řešily jestli safírové nebo kovové zámečky, od toho se odvíjela cena, finální cenu za komplet rovnátka + hyrax mi sdělila samozřejmě taky. Další kontrola, na které mi rovnátka nasadila proběhla cca za 2-3 týdny (?) nebo tak nějak ...  další kontroly probíhaly v rozmezí 6-7 týdnů až do ortognát. operace, pak byla 1,5 měsíce po operaci pauza a zase pokračuju v dorovnávání zubů …
Na tu operaci jsem se mohla objednat až v momentě, kdy mi nasadila rovnátka, dřív ne, tedy po té 1. návštěvě tam nevolej, až po té druhé, na které ti nejspíš rovnátka nasadí …

Ten rozjezd je horší, jsem byla taky netrpělivá… jo ještě mě napadlo, že před rovnátky se doporučuje návštěva zubaře, pokud jsi si jistý, že máš zdravé zuby bez kazů, tak je to zbytečné …
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 23.7.2010 21:07
A bylas pak po první návštěvě ortodontistky ještě u toho lékaře, který tě operoval? Mně totiž řekl, že mě za ním ortodontistka zase zpět pošle.
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 14.8.2010 11:30
(Že se tak blbě ptám, že?)
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 14.8.2010 12:01
Tak jsem byl na ortodoncii a výsledek byl poněkud jiný, než jaký jsem čekal. Mezi horní a dolní řadou zubů mám sice mezeru (a tedy horní předkus) a ortodontistka mně řekla, že je to schopna spravit, ale tím mi vlastně znemožní operativní vysunutí spodní čelisti dopředu, protože by se mi tak vytvořila nová vada (spodní předkus). Můj problém je prý v chybějícím bradovém výběžku, na což by měla stačit operace menší, totiž implantát. Nejsem si však jist, o jak moc menší zákrok by šlo, když se to prý dělá autoimplantátem kostního materiálu vzatého z kyčelní kosti. Prý by to mělo stejný estetický účinek jako předsunutí čelisti. Tak nevím, protože se mně zdá, že by toho implantovaného materiálu muselo být dost, protože ona ta moje spodní čelist od krku zrovna moc daleko nevybíhá. Tak jsem z toho jelen. Asi bych potřeboval nějaký model a na něm ukázat, co je a co není možné, protože si to nedokážu představit.
(A nádavkem jsem se ještě dozvěděl, že mám chronický zánět dásní, o čemž mi můj zubař neřekl - prý dokud takový zánět není příliš hrozný, mávají nad tím zubaři rukou.)
Agent Cooper | 17.8.2010 10:36
Pardon, odpovídám se zpoždněním, byla jsem na dovči …

Tak u mě to bylo tak, že jsem nejdřív šla na konzultaci ohledně operace a poté k ortodontistce, ale nic tomu nebrání zvolit opačný postup. Ono to se sebou velmi souvisí (rovnátka a operace), takže ideální je, pokud ortodontista a operatér spolu komunikují a k tomu patří i to, že si tě můžou mezi sebou takhle „posílat“ … a je to na začátku, než se vlastně zvolí nějaký finálnější postup, také to asi závisí na typu vady.
Jak to tak čtu, tak se to nějak komplikuje … netroufám si radit ti, co a jak dál … netuším, co je lepší, jestli ten autoimplantát nebo předsunutí spodní čelisti … tyto 2 možnosti ti byly navrženy na konzultaci? No Foltán dělá 3D modely, ale stojí to cca 4000 kč, ale zas bys viděl, jak by to mohlo po operaci vypadat, ale to je asi tak všechno, v rozhodování ti to asi moc nepomůže … nebo zkusit zajít na konzultaci ještě k někomu jinému nebo znova k tomu stejnému lékaři, ale vyptat se na to podrobněji? Ono možností je vždycky víc, ale tak mi to příjde, že spíše lékař by měl na základě vstupních vyšetření určit, která z metod je schůdnější a k tomu ti sdělit všechna rizika takového zákroku.

Ohledně autoimplantátu kost. materiálu z kyčle by mě třeba zajímalo:
- jak moc je to komplikovaná operace, jak probíhá, je hrazená pojišťovnou
- jestli se dělá v celkové narkóze
- jak dlouho trvá rekonvalescence a mohou-li se objevit nějaké trvalé následky nebo ne
- jestli se obě operace (odběr kosti a její následné voperování do čelisti) dělají najednou nebo ne, poku ne, tak jaký je časový rozestup mezi operacemi
- kolik kosti budou odebírat
- jaký je postup u voperování kostního implantátu do čelisti, co ta operace a rekonvalescence obnáší, je hrazená pojišťovnou …atp.

Možná bych změnila zubaře, protože mi příjde docela podstatná informace o chronickém zánětu dásní a první člověk, který by ti to měl říct, je prostě zubař. Ikdyž se třeba s takovým zánětem moc dělat nedá, ale určitě je důležitá nějaká prevence, aby se to prostě nezhoršovalo.
Mohu se mýlit, možná to je dobrý zubař, ale už bych mu asi moc nedůvěřovala …

Ještě jsem zběžně koukla na net a nějaké mini info k bradě je třeba tady v tomto článku:

www.plasticka-chirurgie.info/novinky/operace-brady-bez-pomoci-implantatu

Na netu toho půjde najít určitě víc, mohlo by ti to pomoci v rozhodování.
ČÍSLO z IP 77.48.51.*** | 19.8.2010 19:17
Díky za tip, budu rád, když budu  znát více variant zákroku, abych měl na co se ptát, až půjdu zase na chirurgii.
Jinak dnes jsem byl u dentální hygienistky; ten zánět dásní vůbec není neléčitelný, poučila mě o způsobech důsledného čištění zubů, doporučila mezizubní kartáčky na míru a pokud její rady budu dodržovat, za několik týdnů zánět ustoupí (a pak si budu moct nechat dát rovnátka kvůli těm křivým zubům). Jen jsem musel za tu dnešní "legraci" vypláznout 900 Kč smile
Agent Cooper | 25.8.2010 14:59
U zubní hyg. jsem byla zatím 2x, poprvé před nasazením rovnátek a podruhé cca před měsícem, je to docela drahé (platila jsem cca 1100 kč) … ale mě to vždycky motivuje udržet si tento čistý stav co možná nejdéle. Taky používám mezizub. kartáčky a zvykla jsem si na to. Teďkom se mi občas stane, že když se mi hooodně nechce, tak to sjedu jenom kartáčkem, ale cítím, že je nemám tak důkladně vyčištěné, ten rozdíl poznám. Kazy se většinou tvoří mezi zubama, tam se jídlo nejvíc usadí … takže určitě takové čištění má smysl a nabeton to bude mít pozitivní vliv i na stav dásní.

Jo podruhé jsem šla na čištění proto, že v pooperačním období je trošku omezeno čištění zubů a používala jsem i ústní vodu (přesto, že se jednalo o nebarvící vodu, tak si stejně myslím, že to nějaké následky zanechalo). Už jsem taky ztrácela motivaci pro důsledné čištění, přece jen po 1,5 roce s rovnátky jsem už z toho byla trošku unavená, ale nakoplo mě to. Nebýt té operace, tak druhá návštěva zub. hyg. by v dohledné době ani nebyla potřeba … fakt stačí používat mezizub. kartáčky a čistit si zuby 2x denně (s rovnátky ideálně 3x denně, ale to jsem vzdala cca po půl roce od nasazení fixů).

Zub. hyg. kdysi nebyly, takové čištění dělali zubaři jako součást preventivky apod. a dneska je z toho samostatný obor … stojí to sice šílené peníze, ale zas to člověku může pomoct … jsem se nějak rozkecala smile ... tož tak smile
Charleetone z IP 193.165.9.*** | 7.5.2010 18:46
Považuji za vhodné, aby noví kandidáti skutečně věděli do čeho jdou a znali i druhou  stranu mince. Všude se totiž, podobně jako v tomto článku i samotných předoperačních pokynech dočítám poněkud nepřesné informace, byť budoucího pacienta možná uklidní. O to  hůře pro něho potom, neboť vše není tak růžové jako plyne např. z předoperačních pokynů,  ačkoliv i ty se mnohým na první přečtení mohou zdát odstrašující(!). Začal bych notorickou lží, kdy vám lékaři tvrdí, že je úplně jedno, zda-li se posouvá jedna nebo obě čelisti.  Skutečně tyto dvě varianty se diametrálně liší, operace obou čelistí jsou bolestivější, rizikovější, mají komplikovanější léčbu, vyžadují delší pobyt v nemocnici a v neposlední řadě mají i vyšší riziko nutnosti reoperace. Reoperace zřejmě nejsou ničím příliš vyjímečným a provádějí se převážně kvůli uvolněným šroubům, neboť ty se do České republiky dodávají z Koreje jako levnější alternativa kvalitních šroubů švýcarských, jejichž použití není v ČR schváleno, tudíž jakékoliv „záchranné“ úvahy o jejich dokoupení jsou bezpředmětné.
Ačkoliv předoperační pokyny optimisticky uvádějí na JIPu 24hodinovou hospitaci obecně, osobně jsem strávil dní pět, ale k tomu později. V následujících řádcích poněkud spontánně nastíním nejdramatičtější program hospitace, sami si to pak srovnejte s informacemi, jichž se vám zatím dostává.
Tento článek popisuje mé zkušenosti s operací obou čelistí a úpravou brady, operace jen jedné z čelistí je podstatně snesitelnější. Podotýkám rovněž, že má vada byla údajně extrémně těžká, nicméně na to mne před operací nikdo neupozornil. Doporučuji tedy řádně se informovat o složitosti a případných rizicích svého zásahu. Mne byla celá věc prezentována jako rutinní zákrok, a pak jsem se nestačil divit- dnes jsem po dvou operacích, 12. týden nemohu jíst a nad mou čelistí stále trochu visí otazník. Operaci jsem podstoupil z funkčních, nikoliv estetických důvodu, ačkoliv musím přiznat, že začínám mít díky lepší estetice dojem, že to za to stálo a skutečně cítím k lékařům, kteří zákrok prováděli vděk. Inu, po bitvě je každý generál a to špatné se zapomíná. Ale přeci jen, jsem ještě na všechno nezapomněl. Článek nemá za úkol vystrašit, odradit, nýbrž připravit. 
První den, den před operací, se přihlásíte zpravidla kolem deváté hodiny na ambulaci VFN na Karlově Náměstí ( jak honosný název… ) na příjmu. Po vyřízení formalit jste odkázání na lůžkové oddělení A, jež se nachází v neútulných náhradních prostorách v pavilonu P- v suterénu. Samotné prostředí působí velmi ponuře, osobně jsem zaregistroval i případ, kdy pacient pod nátlakem tamní atmosféry podepsal revers, připravte se tedy na bojové podmínky, maximálně budete mile překvapeni. Jediným receptem, jak se obecně vyhnout psychiatrii, je vzít si dostatek prostředků pro krácení dlouhé chvíle. Neříkejte si: „stejně mě bude všechno bolet...“, apod.- Ne, že by vás snad nic nebolelo ( ba naopak, bolest je obrovská a zabírá na ní pouze opiát, který vám ovšem podají jen na JIPce a jen jedenkrát za den, zpravidla na noc, vyhodnotí-li na to váš stav dostatečně závažný ),  ale pomůže vám to se od bolesti a scenerie ponurého špitálu na „áčku“ lehce distancovat. V opačném případě si po týdnu, kdy vyčerpáte nabytou pozitivní energii z domova, pobrečíte do polštáře, bude-li vzdálená vidina na vaše propuštění. Jinak, standardně se na bolest podává Ketonal, ale klidně si místo toho dejte třeba lentilky...
Čili, jsme v pavilonu P, sedíme na lavičce naproti sesterně a trpělivě čekáme plni rozčarování a postupem času i obav, nestrávíme-li celý pobyt právě takto. Každá minuta se v ten moment nesmírně vleče, znovu a znovu si prohlížíme čárkový kód na ruce - v prostředí, v němž se nacházíme, působí trochu jako zárodek sci-fi. Po chvíli jsme ubytovaní. Dostáváme čaj, kapačku s antibiotiky a odkládáme věci do společné skříně na chodbě. Pak přichází na dlouhou dobu ( 6 týdnů je skutečně minimum ) poslední normální oběd- užijte si jej a neohrnujte „frňákem“-na JIPce, kam vás zítra ráno převezou a vratíte se neznámo kdy, budete pít přechlorovanou vodu s krví a bude vám to chutnat! Proč přechlorovanou vodu? Protože pít se musíte naučit a první desítky pokusů dopadají zachycením nanejvýše jednoho loku ze 150 ml hrnečku, snad tedy z úcty k čaji anebo ke svému pyžamu, i když, to už stejně nebude příliš čisté. Ideální doba je na „lekce pití ala boj o život“ v noci na záchodě, jste „napumpovaní“, máte sílu, chuť a dobrou náladu. První vypitou sklenici pak jdete vítězoslavně oznámit sestřičkám. V životě by mě nenapadlo, jaká ptákovina dokáže v člověku za hraniční situace vyvolat euforii. Dopředu ale říkám, vykašlete se na brčko. Ukazováčkem levé ruky ohrňte spodní ret a vložte na něj hrneček, pak do sebe přímo z hrnečku tekutinu pomalu lijte. Tímto způsobem pozřete i další podstatně hustší hrnečkové pokrmy, jichž se vám bude dostávat. Je to jediná cesta. Možná, kdyby mi to takto podobně někdo řekl, nemusel jsem ztrácet energii na marných brčkařských pokusech. Osobně jsem se naučil pít až třetí den, do té doby mne živila jen a pouze kapačka.  O bolesti nemá smysl příliš mluvit, je intenzivní všudypřítomná a umocňuje jí fakt, že se dusíte ( vychytávka je vložit si mezi rty brčko a násavát jím vzduch, který mezi zuby už nějak projde- to je ostatně taky jediná věc k čemu jsou tam brčka dobrá, nicméně počítejte s tím, že se vám za to bude tamní personál nenápadně vysmívat, snad v dojmu, že hospitalizují skleníkovou kytičku; ať si myslí co chtějí, vzduch je ten největší luxus ) . Dále, soustavně krvácíte z úst i nosu a do toho především první odpoledne a noc zvracíte krev, co se při zákroku dostala do žaludku. Sestřičky, ač jsou obecně velmi vstřícné a ochotně vás obsluhují ( dokola vám odsávají krev, vymývají emitní misku, převlíkají pozvracené povlečení… ), nemohou vědět, co prožíváte, což je patrno i z výroků jedné z nich ( např.: „…jste se dali na vojnu, teď tady fňukáte, máte internet, jste měli vědět do čeho jdete, šli jste sem dobrovolně, já mám dceru a ta půjde taky a chci aby věděla do čeho jde atd....“ - a právě proto píšu tento článek, paní sestřičko, aby všichni i vaše dcera dobře věděla do čeho jde, protože od vás se to asi nedozví ). Neptejte se tedy sestřiček, jak situaci zvládnout, ani jak lžičkou skrze zagumičkovaná ústa požít Termix, jež je vám dodáván jako svačina ( na „áčku“ se s oblibou podává dokonce banán ). Vlastně se raději nikoho na nic neptejte, dočkali byste se v nejlepším případě milosrdných lží. V horším případě pokynů, které mohou být osudné a to i ze stran největších kapacit. Nikdo totiž nemůže vědět, co „Korea“ ve vaší puse udělá. Sám za sebe vám radím- s gumičkami ústa v žádném případě neotvírat, zívat se zavřenou pusou, při přestřihávání a výměně rovněž snažit se držet zuby u sebe. Když vám před propuštěním domů nějaký lékař řekne, abyste se už snažili mluvit a u toho pootevírat pusu apod., raději nadále huhňejte. Jinak vám tah gumiček vytáhne šrouby ven z kostí a pak není jiná cesta než reoperace. Jinak, co se týká gumiček, kupují se v ortodoncii v Kateřinský, to je zhruba 500 m od areálu nemocnice směrem do kopce. Pošlou vás tam na rentgen druhý den po přesunu z JIPu na „áčko“. Pěšky, samotné, bez doprovodu- jen s čárkovým kódem na ruce, vyčerpaným tělem a čelistmi pro něž může mít otřes vyvolaný případným zkolabováním fatální důsledky. Anebo prý máte jet autobusem. Je to celé ovšem akce sestřiček, lékaři vám oficiálně napíší sanitu, údajně byste na ní však musel strašně dlouho čekat… 
Způsob, jak JIPku přežít si musíte najít vy. Mne pomáhala naděje, že vše brzy skončí. Přiznávám, že byla klamná. Můj stav se začal mírně(!) lepšit až čtvrtý den, pusa však krvácela, byť samozřejmě čím déle od operace, tím méně, ještě celý týden. Otoky jsem celkově moc neřešil, každopádně opadly až třetí týden a zpočátku nabývaly rozměrů, kdy mírně deformovaly oční víčka. Každopádně, doporučuji neledovat příliš, bolest to stejně moc neutlumí a prodlužuje to hojení. Nos jsem měl ucpaný asi tři neděle, bolest byla po týdnu od operace již poměrně mírná, nicméně analgetika si žádala stále  a v noci o sobě davála najevo. Pakliže vám někdy vyndavali, všechny čtyři stoličky najednou, bolest po ortognátní operaci obou čelistí a brady bych viděl jako dvoj- až trojnásobnou + okořeněnou výše zmíněnými atrakcemi.
Dále mi výrazně pomohl opiát, jen škoda, že jsem jej dostával jen jedenkrát denně a jeho účinek byl asi jen pětihodinový. Pravděpodobně jsou dávky omezené z důvodu rizika vzniku závislosti. Je to logické, narkoman si nedá dávku a má abstinenční příznaky. Já jsem sice člověk,  jež má s toxikomanií pramálo společného, nicméně bez opiátu jsem prožíval příznaky, řekl bych, mnohem horší než abstinenční. Otázka, zda-li  tedy není lepší, být těch pět dní nadrogovaný, zvládnout vše v klidu v trochu jiné dimenzi a pak si „odvykat“. Minimálně by měla být možnost na vlastní riziko či na vlastní náklady takovýto léčebný postup zajistit. Opiát byl pro mě malý zázrak a jasný důkaz toho, že drogy skutečně mohou i pomáhat, je-li jejich užití opodstatněné a regulované ( byť tady bylo dle mého názoru zregulované přehnaně ). Třeba i sám dotyčný, jež stanovil míru dávkování opiátu, jednou stane v roli pacienta a situaci zásadně přehodnotí, byť to teda nikomu nepřeji a už vůbec to nikomu nedoporučuji podstupovat z nějakých ryze estetických důvodů. Ono se taky prostě a dobře může stát, že se už nikdy pořádně nenajíte… A že nikoho takového neznáte? Třeba budete první…
Agent Cooper | 9.5.2010 09:53
Děkuji, že jste sem napsal svoje dojmy z hospitalizace a nabídl tak, další pohled na věc ... nicméně musím na pár věcí ve vašem příspěvku reagovat.
Všechny články na tomto blogu nemají za cíl někoho uklidňovat, je zde popsán průběh jedné operace resp. přípravy na ni a také pooperační období. Napsala jsem to tak, jak jsem to prožívala, bez příkras, s upozornění, že každý organismus je jiný a může reagovat jinak.
Na druhou stranu zase není nutné lidi strašit, takže ...

Co se týká oficiálních předoperačních pokynů, podepisujete informovaný souhlas, ve kterém se píše nejen o možném krvacení z nosu a úst, možném zvracení po narkoze, ale i infekci (proto se podávají antibiotika), o možnosti poruchy citlivosti hlavových nervů (resp. možná necitlivost rtů, brady) ... ke znecitlivění dochází ve 30% případů a obvykle ustoupí do 1 měsíce, ale že to může trvat delé (6-8 měsíců). Takže dochází ke znecitlivění, ale ne ke ztrátě hybnosti, kterou zaručuje lícní nerv, jež při výkonu nelze narušit. Proto se po operaci chodí na rehabilitaci, aby se nervy dostaly rychleji k sobě a citlivost se vrátila.
Další možné komplikace ....
- reakce na titanové dlahy, které se používají ke spojení kostí (2-3 % případů)
- možnost recidivy, návrat do původního stavu (zavísí na typu operace tj. jestli se posouvá horní nebo dolní, o kolik mm se posouvá apod.), proto je nutné ortodontické doléčení tj. musí se po operaci nosit rovnátka ...
Dále je tam upozornění na otoky, ucpaný nos, na možné komplikace vyplývající se samotné anestezie, na nutnost dodržovat pitný režim, na omezení vyplyvající z nutnosti fixovat čelisit k sobě pomocí gumových tahů, o tom jak smíte přijímat potravu, o ústní hygieně, pooperačních bolestech ... 
... a tak dále, takže o tom, že nejste o něčem informován, nemůže být snad ani řeč.
Souhlasím, že již pouhé čtení je odstrašující, ale každý si musí zvážit sám, jestli do toho půjde nebo ne.

K pooperačním bolestem, analgetika nám nepodávali jen na noc, jak píšete vy, ale co 8 hodin společně s antibiotiky. Sama sestřička nás upozornila, že pokud nás to bude bolet máme si sami říct, že nemá smysl trpět a zbytečně si vysilovat tělo a srážet tím vlastní psychickou pohodu. Samozřejmě vám analgetika nemohou podávat co 3 hodiny, nicméně byli jsme tam 3 pacienti s různými posuny (horní, dolní, obě) a každému z nás se stalo, že jsme cca 1-2 za celou dobu hospitalizace žádali, aby nám analgetika podali dříve tj. ne po 8 hodinách ale po 6 hod.  a  nebyl s tím problém. Nikdo tam neskučel a neřval bolestí, ani nebrečel do polštáře.

O notorické lži lékařu o tom, že je jedno, zda-li se posouvá jedna nebo obě čelisti nic nevím. Mě bylo řečeno, že jdu jen s jednou, že ti co jdou s oběma to mají horší. Což vyplývá z logiky věci, je to zásah na obou kostech, operace trvá jednou déle, bolestivější to být samozřejmě může, rizikovější taky. Delší pobyt v nemocnici, to je sporné, pokud nejsou komplikace je standartní doba týden bez ohledu na to, jestli jdete s jednou nebo oběma čelistmi. Riziko nutnosti reoperace je vyšší u spodní čelisti než u horní.
Ohledně reoperace z důvodu uvolněných šroubů ... neříkám, že se to nemůže stát, nicméně nevídím důvod proč by je nemohli vyměnit. Možná jsou korejské (inspirujete mě k tomu, že to zjistím), ale že by chyběly na nemocničním skladě, o tom silně pochybuju. Prováději několik operací týdně, takže šroubky mít prostě musí.
Těžko říct, kdo za to může, zda-li nekvalitně odvedená operace (v případě lékařů uvedených na tomto blogu o tom silně pochybuji) nebo sám pacient, který nedodržuje pooperační instrukce. O uvolněných šroubcích resp. o někom, komu by se to stalo, jsem se zatím na žádné diskusi nedočetla (neříkám, že neexistuje). Osobně znám 3 další lidi po ortognátním zákroku a neměli tuto komplikaci.

To všechno jsou věci, které jsem před operací věděla, částečně proto, že jsem se zajímala, částečně proto, že to je to, co oni říct musí a řeknou ... ale zajistit, že tyto komplikace nebude nikdo na 100% mít, to nezaručí ani bůh ... to je prostě skutečnost a je třeba si to uvědomit.

Na jip jsem byla 1 den po operaci, moji kamarádí pacienti (s dolní a oběma) byli o den déle. Což zhruba odpovídá těm 24 hodinám, déle vás tam nechají v případě, že těch 24 hodin navazuje na víkend, přes víkendy se pacienti mezi odděleními nepřevážejí. To je jeden z důvodů, proč tam můžete zůstat déle, další je ten, že nastanou komplikace.

K lůžkovému oddělení. Souhlasím, že je to tam „trošku“ hrůza, taky jsem nevěděla, jestli se mám smát nebo brečet. Ale přihlédnu-li k tomu, že před rokem stomatologická klinika vyhořela a asi jiná možnost než zvolit byť zastaralé prostory nebyla, tak je to pořád lepší, než neoperovat vůbec a čekat na operaci rok nebo dva v pořadníku.
Jedná se jen o lůžkové oddělení, jip a operační místnosti jsou v jiném pavilonu, kde je to normálně moderní nemocniční prostředí. Tak nevím byly jsme tam 3 a nějakou depresí z prostředí jsme netrpěli, jsme si z toho nakonec dělali spíš srandu ... samozřejmě jsme se nudili, ale to už je o něčem jiném. Takže dobrá kniha, noťas s filmama nudu úspěšně zabíjí.
Myslím, že to částečně pramení z toho, že si člověk na to „v čem je“ zvykne a přestane to řešit ... to návštěvy to nesly hůře. Nicméně zůstat ve špitále déle než týden, to už je depka sama o sobě a na to člověku nepomůže nic, snad jen ty návštěvy potěší. Prostě operace a špitál není dovča.

Žádnou „vítěznou sklenici“ jsem sestřičkám oznamovat jít nemusela, jasně, že to není jednoduché, ale zas ne nějaký hardcore. Po operaci snad nelze čekat, že vyskočím na nohy a půjdu se do parku proběhnout. Krom toho v předoperačních instrukcích je doporučení, že se máte nauči pít vodu se stisknutými zuby. Brčko jsem používala na jídlo, vodu a čaje jsem do sebe normálně nalila z hrnku: přiložím hrnek, zakloním hlavu a pomalu liju, pod bradu si dám ručník ať si nezcákám pyžamo, kdyby to při prvních pokus nevycházelo, a je to.
Tekutý nutridrink jsem do sebe v pohodě nalila na večer v den operace, od kapačky mě odpojili den po operaci.
Brčko není jediná cesta, pro vás to jedina cesta asi byla, ale jsou i jiné možnosti, třeba i lžíce.
Celé je to vždycky o tom, že možností je několik, ale každému vyhovuje něco jiného.

Že by tam dlouhodoběji tj. den a noc někdo zvracel krev, no to ne ... po probuzení z narkózy je zvracení obvyklé, ale nevolnost netrvala tak dlouho, prostě vyzvracíte krev, co jde ven jde ven, pak se žaludek uklidní a je to ... zhruba stejný průběh měli všichni, co byli se mnou na jip (bavili jsme se o tom mezi sebou), z toho byli 2 lidi s obema čelistma, jeden s dolní a já s horní. Mě třeba bylo špatně, ale to ke mně hned přiskočily sestřičky a píchly mi do kanyly látku proti zvracení, nakonec jsem nezvracela vůbec, jen jsem si krkla, jak starý pivař ze zapšklé putyky. Stavy po narkóze resp. zvracení závisí od kvality anesteziologa.

Sestřičky byly v pohodě, byla tam jedna trošku drsnější, ale tohle lze asi těžko ovlivnit, že by měly nějaké nejapné či jinak nevhodné hlášky, s tím jsem se nesetkala.

Ohledně termixů a jiných nerozmixovaných pochoutek. Nebyl žáden problém požádat pani, které nám jidlo chystaly a nosily, zda-li by mohly svačinkové termixy rozmixovat do ranního mléka s piškotama. Také nám nosily slazený nebo hořký čaj podle toho, kdo pil jaký, nebyl problém je požádat jen o mixované brambory bez masa apod.

My jsme se ptali, když jsme chtěli něco vědět a nebyl problém, samozřejmě odpovědi týkající se čelisti můžete očekávat jen od doktroa, který vás operoval.
Také jsme si všichni od 3 dne od operace měnili gumičky sami, během výměny jsme si čistili zuby, takže jsme ústa otevírali tak, abychom strčili kartáček do pusy ... nikomu čelist neupadla. Zívání a snaha rozvírat čelisti přesto, že jsou fixovány pomoci gumiček k sobě, to prostě nešlo, ikdybychom chtěli. Mluvení to stejné, celou dobu tj. 6 týdnů jsem mluvila přes zuby, čelisti jsem se nesnažila rozvírat, ani mě to nenapadlo. Naopak nás na tuto skutečnost mudr. kapacity upozornily tím stylem „že to nesmíme dělat“.

My jsme do kateřinské na rentgeny jeli sanitkou, ale všichni jsme chtěli jít pěšky, fakt zvláštní ... byli s námi saniťáci, což mi jako doprovod stačilo, při nastupování do sanity nás přidrželi, asi si mysleli, že jsme v malátném stavu, což jsme nebyli. Troufám si tvrdit, že pokud se pacient na něco necítí, třeba ne pochod z jednoho areálu do druhého, tak si má prostě o sanitu říct, jestli je tam nějaká protiakce sestřiček nebo něco v tom smyslu, si netroufám tvrdit ... možné je samozřejmě všechno ...

Ohledně krvácení a otoků byly snad napsány už kilometry, takže stejné i u mě, otoky výrazně ustoupily až u 3 týdne, krvácení z nosu cca až do 6 dne od operace, pro mne zvladatelné dočasné stavy. Pro mne bylo rozhodující, že mě to nebolelo, kromě jednoho momentu, kdy jsem 15 min. přemýšlela, jestli mě to bolet začíná nebo ne a nakonec mi na požádání dali o 2 hoďky dříve analgetika a to bylo vše.
Analgetika na bolest jsme dostávali co 8 hodin a až na pár vyjímek to stačilo. S opiáty nemám zkušenost, ani ostatním je nepodávali, tak nemůžu o jejich účincích či pravidelnosti podávání nic říct.

Mě z toho vyplývá a sám to píšete, že se jednalo o komplikovanou vadu, nechci svojí reakcí na váš příspěvek zlehčovat skutečnost toho, co píšete nebo to snad zpochybňovat. Je pravdou, že vám tak trošku oponuji, ale je to proto, aby v přístupu k ortognátní operaci resp. „jít nebo nejít na ni“ byla nějaká rovnováha. Není nutné to zlehčovat, ale ani zase zbytečné lidi strašit.

Obecně lze říci, že to, že někdo něco nějak prožívá neznamená, že by to tak v dané situaci vnímali i ostatní. Každý máme jinak vysoký prah bolesti, jsme odlišně citliví na nemocniční prostředí, jsme schopní si poradit v krizovějších situacích nebo vnímáme reakce okolí (třeba nemocničního personálu) ... z tohoto úhlu pohledu se vždy jedná o subjektivní prožívání a doufám jen, že si to každý probere v hlavě sám. Na celý tento blog, včetně komentářů pod články, je proto nutné nahlížet z tohoto úhlu pohledu.
číslo z IP 77.48.51.*** | 9.5.2010 21:49
Při čtení příspěvku od CHARLEETONE mě napadly ještě dvě otázky na Agent Cooper:
S tebou lékaři o tvé motivaci k operaci hovořili? Ptali se na ni?
Jak moc jsi v pooperačním období zhubla?
Agent Cooper | 9.5.2010 23:34
Byla jsem přesvědčená, že na tu operaci chci jít, že chci spravit skus a tím se srovná i profil ... na konzultaci jsem proto šla najisto už pro konkrétní iformace resp. chtěla jsem vědět, jestli budou posouvat jen horní, nebo bude nutné posunout i dolní, chtěla jsem slyšet jak to budou dělat (kde se provádí řez, kam se dávají dlahy apod.) ...

Na horní čelisti jsem měla taky docela velkou paseku, takže moje ortodontistka měla dost práce, než to srovnala ... a nechat si srovnat horní zuby a nakonec nejít na operaci, to je jak zůstat stát na půli cesty k cíli.

Já jsem jako dítě nosila fixní rovnátka zbytečně 2 roky (to jsem byla na základce, v té době byly fixy novinka, žádná moderna jako dneska, takže jsem si s nima užila), proč zbytečně? Protože ta paní ortodontistka (doufám, že už je v důchodu smile) se snažila dostat horní zuby dopředu před spodní. Vymýšlela nějaké blbůstky z drátků, které mi na fixy nasazovala a po 2 letech to vzdala ... bodejť by ne, tohle rovnátkama prostě nespravíš, bohužel takový posun jde udělat jen operací. Takže snaha o nápravu mého skusu už jednou proběhla, ale bezúspěšně a naprosto špatným způsobem. Moje motivace tedy byla jasná, už když jsem v ordinačce sedala do křesla: „chci mít normální úsměv, chci mít normální profil ... chci mít to, co normální zdravý člověk“ ...

Zhubla jsem cca 2-3 kila maximálně, dávala jsem si pozor, abych si udržela váhu a jedla jsem v podstatě všechno tak, jako před operací ... ale jídlo jsem mixovala a pasírovala, aby to prolezlo brčkem a škvírkama mezi zubama. Myslím, že váha šla dolů především proto, že jsem nemohla jíst pečivo a sladkosti smile. V podstatě jsem na jeden den měla 5-6 jídel (1.snídaně - kaše s ovocem, 2.svačinka – tvaroh nebo jogurt s piškoty a ovocem, 3.oběd – maso a příloha, 4. svačinka – mix ovoce, 5.zelenina a příloha). Detaily jsou v kategorii „Tekutá strava a její příprava“.
Už jím normálně tedy nemixuju a nepřibírám, což je pro mě jakýsi důkaz toho, že jsem v jídelníčku v těch 6 týdnech s fixovanou čelistí nic nezanedbala ... taky jsem měla obavy, že když už budu mít volnou pusu, že se vrhnu na všechno jídlo v dosahu, ale není tomu tak.
Kromě jedné krizovky, kterou jsem měla cca ve 3 týdnu po operaci (měla jsem šílenou chuť na pečivo) mi nic nescházelo. Když byla chuť na sladké, dělala jsem si pudinky, dala si nutridrink nebo udělala čoko nápoj z orig. čokolády (aby to mělo grády).  V tomto směru jsem měla velké obavy (strach, že  budu mít hlad), které se naštěstí nepotvrdily. Všechno jde zvládnout tím míxováním a pasírováním, po pár dnech to už sice je otrava, 5x denně člověk jenom mixuje/pasíruje/mixuje/pasíruje smile, ale od 3 týdne je možné jíst během výměny gumiček již normálně, ale musí to ještě být kašovitého charakteru ... takže 1x denně bez brčka pěkně lžící.
Hubnutí asi záleží na tom, jestli je člověk hubeňour od přírody nebo ne, jestli je jedlík, jak mu spaluje a tak. Důležité podle mně je snažit se jíst stejně často jako před operací, nebo raději častěji po menších dávkách.
Adéla z IP 212.80.64.*** | 29.5.2010 22:13
ahojda,
prosím tě nemáš na tu kliniku kontakt? Děkuji předem za odpověď
Agent Cooper | 31.5.2010 09:10
Ahoj, jjj tady jsou webovky:  www.i-dent.cz/cs-CZ/kontakty.html  ...
Martina z IP 88.103.156.*** | 12.11.2010 15:57
Ahoj, jsem 10 dní po operaci, ráda se podělím o zkušenosti. Je vidět, že každý má jiný pohled na věc.
Byla jsem na oddělení B, kde to tak špatné nebylo, na pokoji je sprcha,  WC a  televize. Šly jsme na stejnou operaci (posunutí dolní čelisti dopředu) 2 ve stejný den. Před operací nás navštívil doktor a vše s námi probral, odpověděl na cokoli.
Na JIPce jsme byly 24 hodin. Po operaci jsem bolesti čelisti neměla, možná proto, že nám přes kanylu k antibiotikům také přidávali něco proti bolesti a to každých 8 hodin. Nezvracela jsem, pít jsem mohla brčkem normálně (zvládla jsem vypít asi litr čaje), nos jsem vůbec ucpaný neměla, jen mě třeštila hlava po narkoze. Kolegyňka trochu problém se zvracením měla, spíš jí vytékala krev, ale zvládla to dobře a sestřičky se o ní staraly dobře.
Poté nás přemístily zpět na oddělení B na stejný pokoj. Obě jsme otekly přibližně stejně, máte potom tvářičky jako sysel, protože od ucha k uchu přes bradu máte náplasti, které drží otok pod kontrolou. Gumičky mi měnily až ten den kdy nás obě propouštěly, byl to 4.den po operaci. Je pravda, že je tam teď  tlak na lůžka, ale i tak by jsme šly domu, dobře jsme operaci snášely.
Jídlo je trochu horší, už jsem přišla o 4kg. Je pravda že jsem taky Termix nzvládala, co nebylo opravdu tekuté, nešlo do úst dostat. Paní, co připravovala jídlo se snažila, ale asi neměla dost informací. Když se mi 4.den zeptala jestli si dáme rizoto, vyvalila jsem na ní oči. Teď když jsem doma, tak také mixuju, nebo ředím.
Pokud má někdo dotazy, ráda odpovím.
Agent Cooper | 15.11.2010 10:59
Ahojky, díky za příspěvek. Když jsi byla na oddělení B, tak to vypadá, že už si asi lůžkové oddělení přestěhovali, což je dobře … my leželi ještě na starém oddělení v tom suterénu a tam to bylo nic moc.

Pár dotazů bych měla:

- jakou čelist přesně posouvali, nějaká specifika?
- překvapilo tě něco (cokoli), když porovnáš svoje představy ohledně operace/narkózy/pobytu v nemocnici s tím, jak to nakonec probíhalo v reálu?
- nějaká doporučení ohledně toho jídla v nemocnici, třeba si nakoupit víc nutridrinku nebo se to dalo zvládnout i tak?
- kdo tě operoval a jak hodnotíš lékaře a personál (komunikace, chování …)?
- jak jsi na tom s otoky ted´kom cca těch 10 dnů od operace?
- jak jsi na tom s čelistními klouby?
- jaké máš aktuální dojmy, pocity ohledně obličeje (skusu) apod.?
- nevíš jak to vypadá v příštím roce, bude operace hrazená nebo ne? Nešuškalo se po nemocnici o tom něco?

Děkuji  smile
Martina z IP 88.103.156.*** | 20.11.2010 19:52
Ahoj, posouvali mi dolní čelist dopředu o 7mm. Operoval mě Foltán, u kterého jsem byla i na předoperační konzultaci. Sestřičkyl byly v pohodě, když jsem si řekla o prášek na bolest hned mi ho donesly. Kupodivu mě bolely horní stoličky, asi z těch tahů gumiček, operovaná část mě nebolela.
Ohledně jídla bych doporučila si sebou opravdu něco vzít, nutridrink je dobrá volba, sama jsem ho měla. Pak jsou dobré tekutější přesnídávky nebo ochucená mléka (k dispozici je na chodbě lednička pro pacienty).
Jsem 18 dní po operaci, po otoku ani památky, modřiny minimální a jen na krku. Prášky na bolest si vezmu někdy na noc, ale spíš na zuby, které jsou dost citlivé kvůli gumičkám a také právě na čelistní kloub, protože dost povídám smile a přiznám se že jsem trochu neposlušná a jednou denně si přední gumičky sundám a sním po lžičkách třeba kuřecí maso nakrájené na kousíčky a bramborovou kaši. Jen polykám, nekoušu. Asi  bych jinak umřela hlady.
Jinak mě skoro nic nepřekvapilo, před operací jsem hodně brouzdala po různých debatách tak jsem byla připravená, pouze asi výměna gumiček, poprvé a naposled je vyměnili ten den kdy jsem šla domů a jelikož jsem měla dolní část čelisti necitlivou, doma mi zadní gumičky měnil manžel, sama jsem nebyla vůbec schopná se dozadu dostat, natož trefit na háček.  Teď už je to dobré, pravou stranu mám úplně uvolněnou, levá je trošku pozadu, takže tam mi pořád manžel pomáhá.
KateRosalie z IP 213.226.248.*** | 12.5.2011 08:41
Můžete mi prosím říct,kolik ta oprace stojí?
Agent Cooper | 12.5.2011 18:05
Zatím ji stále hradí zdrav. pojišt´ovna.
Young.Man z IP 94.142.234.*** | 17.10.2011 16:29
Sice blogy nejsou moje parketa, ale za ten tvůj moc díky. Dodalo mi to informace i odvahy s čelistmi něco dělat, protože je to nekonečné bludště běhání mezi doktory, páčení informací o svém případu, jejich osobní názory které Vás od toho zrazují (co si budem povídat, příroda skus vyřešila jaktakž sama i když někdy bolesti u měnší dolní čelisti((zuby v podstatě výstavní, ale čelisti špatně postavené= horizontální asymtrie a předkus)),  profil špatný a sebevědomí nízko) . Ortodonistka mi řekla, že většina mých problémů je normální u 50% populace a tím pádem nic k řešení (a to přitom píší na všech stránkách, že za ortodonistou by mělo docházet 80%, protože jsme na tom celkem jsme se zuby jako národ bídně), horizontální úhel čelisti že není tak velký (přitom na každé fotce vypadám ve spodní částí obličeje jinak a při fotrce zepředu to vnínám nejvíce) a neměl bych svůj skus příliš řešit. Přesto mi po promluvě napsala doporučení. Běh na dlouho trať,ale věřím, že mi to bude stát za to.  Sem rád, že nebudu vypadat na konzultaci jako blázen, že řeším taky estetiku, protože si přijdu tím diskriminovaný a psychicky trošku níže. A přitom mi to zničilo v 14 letech zub a mám pocit většího tlaku na jiné straně, proto také jím už dlouho pouze na jedné straně tváře. Moc díky za veškeré info a to i zde lidem v komentářích.
Agent Cooper | 18.10.2011 15:25
Držím ti palce, konzultace u odborníka je asi nejlepší řešení. Je dobře, že ses nenechal ortodontistkou odradit, si myslím, že oni na to taky mají různé názory. Podle popisu tvůj skus úplně běžně asi nevypadá, hlavně to kousání na jedné straně už poukazuje na to, že tvůj problém není obvyklý. Estetika, psychika a jiné méně či více důležité faktory hrají svoji roli a na konzultaci jsme tohle všechno probrali, protože to k tomu prostě patří.

Tak hodně štěstí a klidně napiš jak ti dopadla konzultace.
dotaz z IP 85.13.72.*** | 19.11.2011 00:44
ahoj, nechal jsem si udělat počítačově různé varianty vzhledu po operaci a u většiny možností mi vyšlo, že se mi posune špička nosu docela dost nahoru ( teď mám nos rovný a program predikuje po operaci tvar pršáčku,  což mě moc nepotěšuje). Mám čekat takovou změnu nosu po operaci i v reálu? Nevím do jaké míry tomu programu věřit. Mám předkus dolní čelisti cca 1cm a Foltán mi bude posouvat horní čelist dopředu a dolní dozadu. Předem díky za odpověď.
Agent Cooper | 17.12.2011 16:15
Ahoj, promiň za spožděnou odpověd. Je to tak, že špička nosu se po posunu horní čelisti dopředu trošku zvedne. U mě to tak bylo, z profilu je to asi tak 1-2 mm nahoru, zepředu můj nos vypadá stejně jako před op., není to poznat, fakt jen trošku z profilu. Ale nos pořád vypadám normálně, stejně jako před op. Do jaké míry se ti může zvednou nos asi závisí na velikosti posunu, mě posouvali o cca 5mm dopředu. Modelaci jsem si nechat nedělala, tak nevím jaké jsou z toho výsledky. Určitě počítej s tím, že se ti špička nosu trochu zvedne, ale operatéři (Foltán, Pavlíková) jsou estéti, takže by to mělo dopadnout tak, abys vypadala normálně. Z rovného nosu ti najednou neudělají bambulu apod.

Chápu tvoje obavy, měla jsem úplně stejné. Jestli nad op. stále uvažuješ, tak si vyber variantu, kde celkově vypadáš nejlíp a ještě si o tom s doktory promluv. Předpokládám, že se obáváš toho, že ti bude vidět do nosu a to si myslím, že se nestane, ale ještě se o tom ujisti a prober s nimi, jak tvůj nos bude vypadat z anfasu.

Vím, že více lidí z modelace nakonec bylo zklamaných, protože jsou to jenom profily a člověk je pak ještě víc zmatený, máš 3 verze toho jak můžeš vypadat a pak si vyber, uff


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a devět